چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای به خط پایان رسید

آخرین مطالب

  • 1.jpg
  • فراخوان پنجمین دوره المپیاد سواد رسانه‌ای منتشر شد

    دانش‌آموزان پایه نهم می‌توانند به صورت آزمایشی در مرحله اول این دوره از المپیاد شرکت کنند


  • 1.jpg
  • چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای به خط پایان رسید

    چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای با 12 مدال طلا، 11 مدال نقره و 13 مدال برنز به کار خود پایان داد تا پرونده این المپیاد زودتر از سایر المپیادهای دانش آموزی بسته شود.


  • 1.jpg
  • دبیررسان! تبلت و محتوای آموزشی برای معلمان مناطق محروم

    پویش #دبیررسان با هدف حمایت از معلمان مناطق محروم راه اندازی شد

    چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای به خط پایان رسید

    چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای با 12 مدال طلا، 11 مدال نقره و 13 مدال برنز به کار خود پایان داد تا پرونده این المپیاد زودتر از سایر المپیادهای دانش آموزی بسته شود.

    چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای به خط پایان رسید

    از نهضت سوادآموزی تا نهضت سواد رسانه‌ای

    به گزارش باشگاه سواد رسانه‌ای به نقل از روابط عمومی ‌مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی، از روزی که نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و با هدف کسب علم و دانش همگانی پایه گذاری شد تا امروز ۴۰ سال می‌گذرد. آن روزها ایران تازه از زیر یوغ استعمار غرب و شرق آزاد شده بود، اما سایه سنگین استبداد فرهنگی هنوز بیداد می‌کرد. معمار انقلاب با تشخیص صحیح، شاه کلید خروج از این وابستگی را علم آموزی و دانش اندوزی اعلام کرد و نهضت سوادآموزی را کلید زد تا احدی در سرزمینمان، ایران، بی‌سواد نماند. حالا اما چهل سال از آن روزها می‌گذرد. هرچند نهضت سوادآموزی هنوز به ماموریت خود ادامه می‌دهد تا کسی در مناطق محروم از نعمت سواد و دانش بی‌بهره نماند، نهضت جدیدی در سال‌های اخیر به پا خواسته تا سبک دیگری از سواد را این بار نه در میان بزرگسالان و محرومان بلکه در میان نوجوانان رواج دهد.

    از سال ۱۳۹۵، سواد رسانه‌ای به دروس پایه دهم مقطع متوسطه اضافه شده تا دانش آموزان با حضور در نهضت سواد رسانه‌ای، انواع رسانه‌ها و روش‌های انتقال، تفسیر و تحلیل پیام را بصورت علمی ‌فراگیرند. در کنار این نهضت هم، المپیاد سواد رسانه‌ای با هدف شناسایی افراد نخبه عرصه رسانه شروع به کار کرده و امسال چهارمین دوره خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.

    مرحله اول چهارمین دوره المپیاد سواد رسانه‌ای با شرکت ۱۵۰۰ نفر از سراسر کشور و در ۱۶۰ مدرسه از ۱۳۴ شهر از ۳۱ استان کشور بصورت مجازی و از طریق اپلیکیشن اختصاصی المپیاد برگزار شد. ۳۰۰ نفر برگزیده مرحله اول در دومین مرحله با یگدیگر به رقابت پرداختند و ۴۰ نفر موفق به عبور از سد مرحله دوم المپیاد شدند. در مرحله سوم و پایانی نیز به دلیل شرایط کرونایی کشور، رقابت حضوری برای کسب مدالهای طلا و نقره میان ۲۴ نفر برگزار شد و ۱۶ نفر باقیمانده برای کسب مدال برنز بطور آنلاین با یکدیگر به رقابت پرداختند.

    مراسم اختتامیه و اعطای جوایز در مرکز نوآوری رسانا برگزار شد. پیش از شروع مراسم با خانم حسن زاده، دبیر درس تفکر و سواد رسانه‌ای مدرسه شهدای هفتم تیر گپ و گفت کوتاهی داشتم. از او علت علاقه به سواد رسانه‌ای و نحوه ورودش به تدریس این درس را که پرسیدم گفت: “من پیش از اینکه معلم سواد رسانه‌ای شوم در معاونت فرهنگی مدرسه فعال بودن و در کافه کتاب مدرسه برای دانش آموزان کارگاه نقد فیلم برگزار می‌کردم. پیش از این، نوجوان‌ها نسبت به فضای مجازی بسیار منفعل بودند و جای خالی سواد رسانه‌ای در مدرسه بسیار احساس می‌شد. پس از اینکه سواد رسانه‌ای بعنوان یکی از دروس پایه دهم قرار گرفت، خودم هم در این زمینه آموزش دیدم و معلم این درس شدم.”

    خانم حسن زاده ابراز امیدواری کرد المپیاد سواد رسانه‌ای بتواند نوجوان‌های مستعد این عرصه را شناسایی کند و حرکتی متفاوت برای هدایت تحصیلی آنها و کسب مهارت در این عرصه باشد.”

    هنوز چند دقیقه‌ای به آغاز مراسم مانده بود که دکتر سید بشیر حسینی، رئیس شورای سیاستگذاری المپیاد سواد رسانه‌ای به حلقه نوجوان‌های پر جنب و جوش مجلس پیوست و در فضایی دوستانه گفت: “پس از اختتامیه المپیاد، کار شما رسما آغاز می‌شود و توپ در زمین شما خواهد بود. به ایده پردازی‌های خود ادامه دهید زیرا این شما نوجوان‌ها هستید که می‌توانید عنان کار را به دست گیرید و کارهای موثر و مفید انجام دهید.”

    دکتر حسینی همچنین از حضور داریوش فرضیایی در پویش دبیررسان خبر داد و گفت: “عمو پورنگ از امروز سفیر المپیاد سواد رسانه‌ای است و در کنار شما خواهد بود.”

    مراسم تقریبا شروع شده بود و هیجان نوجوان‌ها در کف‌های مرتبی که نثار طنازی مجری می‌کردند، شدت بیشتری می‌گرفت. کلیپ جالبی هم از نظرات آنها درباره المپیاد پخش شد و آنجا که حاضرین در المپیاد، آن را به شهربازی عشاق رسانه و هفته سخت اما دلچسب توصیف کردند، به شدت مورد تحسین و تشویق قرار گرفت.

    تریبون که در اختیار دکتر باطنی، دبیر المپیاد سواد رسانه‌ای قرار گرفت، با اعلام دو خبر نوجوان‌ها را به وجد آورد. یکی حاصل پویش دبیررسان که با زحمت و تلاش نوجوانان دانش‌آموز راه‌اندازی و به عنوان ورود نوجوانان به حوزه اثرگذاری اجتماعی پیگیری شد، سرانجام به نتیجه رسید و در پی آن یک تبلت برای یک معلم عشایر خریداری و به ایشان تحویل داده شد و دیگری انتشار فراخوان پنجمین المپیاد سواد رسانه‌ای از هفته جاری که مشتاقان زیادی را در میان قشر دانش‌آموز خواهد داشت؛ چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای، نخستین المپیادی بود که در شرایط کرونایی موجود کشور زودتر از سایر المپیادها به خط پایان رسید و فراخوان دوره بعدی آن منتشر می‌شود.

    دکتر رحمتی، رئیس مرکز بسیج صداوسیما هم در سخنان کوتاهی حضور در میان المپیادی‌های نوجوان سواد رسانه‌ای را، یکی از شیرین ترین جلسات خود توصیف کرد و گفت: “کتاب باز بودن المپیاد به دلیل اعتمادی است که برگزارکنندگان به نوجوان‌ها دارند و این شرکت در المپیاد باید به حضور جدی آنها در عرصه رسانه تبدیل شود. دکتر رحمتی همچنین از نوجوان‌ها خواست به شکلی مسئله محور به تعامل آینده شان با صداوسیما فکر کنند.”

    نوبتی هم که بود، نوبت اعطای جوایز مدال برنز بود و از میان ۱۶ نفری که در مرحله سوم به رقابت آنلاین پرداخته بودند به ۱۳ نفر مدال برنز تعلق گرفت.

    در ادامه مراسمِ اعطای مدال برنز، علیرضا صادقی، معاون سازماندهی باشگاه هنر و رسانه نوجوان، نوجوان‌های برنده مدال برنز که به علت کرونا از حضور در اردوی پایانی المپیاد محروم شده بودند را به یک خبر خوش مهمان کرد و آن اینکه در تاریخ ۱۵ آبان مصادف با هفته نوجوان و سالگرد تاسیس باشگاه هنر و رسانه نوجوان، برنزی‌ها می‌توانند با حضور در مجموعه رسانا، در یک اردوی یک روزه بخشی از برنامه های المپیاد را از نزدیک تجربه کنند.

    دکتر امامیان، ریاست سازمان تنظیم مقررات صوتی و تصویری در فضای مجازی (ساترا) هم با طرح این پرسش که چه ارتباطی می تواند بین این سازمان و المپیاد سواد رسانه‌ای باشد؟ از برگزیدگان المپیاد خواست طرح‌های خود را برای هر چه بهتر شدن قوانین سازمان ساترا ارائه دهند. طرح‌هایی که اگر هنرمندانه، جذاب و نوآورانه باشند، می‌توانند قوانین قابل فهم تری به جامعه ارائه کنند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۱۵۰ تلویزیون اینترنتی داریم و درخواست‌های متعددی هم در حال بررسی هستند، گفت: “رسانه‌ها وظیفه دارند مخاطب را قبل از ورود به رسانه نسبت به محتوای موجود به گونه‌ای توجیه کنند که برای همه مخاطبان قابل فهم باشد؛ لذا سواد رسانه‌ای می‌تواند به این حرکت در مسیر همه فهمی‌، کمک بسیاری کند و سطح دانش رسانه‌ای مردم را بالا ببرد.”

    مراسم طولانی اختتامیه به دقایق پایانی خودش نزدیک می‌شد که سرانجام جوایز سرخ یا همان سواد رسانه ای خلاق صاحبان خود را شناختند. اولین جایزه معلم سرخ به خانم زاهدمقدم از مشهد به پاس زحمات چندین ساله در عرصه سواد رسانه‌ای تعلق گرفت. همچنین دیگر جایزه معلم سرخ در قالب هدیه پویش دبیررسان به آقای عزیز محمدی منش معلم عشایری اختصاص یافت. سوال سرخ هم در سه بخش به مهدیه خراسانی نژاد و هلیا مزینانی، فاطمه زارع کار و فاطمه زهرا برومندنیا رسید چرا که خلاقانه ترین سوال را در مرحله اول المپیاد مطرح کرده بودند.

    دست آخر هم ۱۲ نفر صاحب مدال طلا و ۱۱ نفر هم حائز مدال نقره چهارمین المپیاد سواد رسانه‌ای کشور شدند. اسامی کامل مدال آوران المپیاد از این قرار است:

    برگزیدگان مدال طلا:

    کیمیا سادات ترابی (از مدرسه تزکیه شهر تهران)، شهروز حسامی (از مدرسه ماندگار البرز شهر تهران)، فاطمه محبی (از مدرسه شهید مطهری شهر تهران)، امیرمهدی تبار (از مدرسه علامه حلی ۱۰ شهر تهران)، مسیح شریفی (از مدرسه شهیداژه ای ۱ شهر اصفهان)، علی محمدزاده (از مدرسه شهید صلوفی شهر یزد)، محمدصدرا نصیری (از مدرسه صدرای شیرازی شهر تهران)، کیمیا صادقی (از مدرسه رفاه شرق شهر تهران)، مهرناز صاحبی (از مدرسه فرزانگان ۱ شهر تهران)، علیرضا عالی بیگی (از مدرسه علامه امینی شهر میانه)، مهدیه خراسانی نژاد (از مدرسه تزکیه شهر تهران)، الهام نبیئ (از مدرسه فرهنگ بانوامین شهر تهران)

    برگزیدگان مدال نقره:

    ساناز موسی پور (از مدرسه فرزانگان ۱ شهر تهران)، زهرا نورزاده (از مدرسه غواصان اروند شهر هرات یزد)، مهدی نصرتی (از مدرسه فارابی شهر بندرلنگه)، محسن تفک (از مدرسه شهید دکتر شهریاری شهر قم)، ساجده نوراللهی (از مدرسه پروین اعتصامی شهر اندیشه)، رعنا ملک (از مدرسه فرزانگان ۱ شهر تهران)، سید امیرعلی مقدسی نژاد (از مدرسه علامه حلی ۱۰ شهر تهران)، ساجده صداقت (از مدرسه شهدای مختاری شهر طالخونچه)، فاطمه زارع کار (از مدرسه غیردولتی شایستگان شهر املش)، عماد فراهانی نیک (از مدرسه صلحا شهر تهران)، مائده احمدی پور (از مدرسه فرزانگان شهر یزد)

    برگزیدگان مدال برنز:

    ریحانه علی محمدی (از مدرسه فرزانگان ۱ شهر تهران)، زهراسادات رکنی حسینی (از مدرسه تزکیه شهر تهران)، پرنیا صدیق (از مدرسه فرزانگان ۴ شهر تهران)، سیدعلی محمد هاشمی (از مدرسه شهید اژه ای ۱ شهر اصفهان)، امیرحسین تقدیسی (از مدرسه امام صادق (ع) شهر اصفهان)، نرگس سادات مرتضوی اصلانی (از مدرسه شهید مطهری شهر مشهد)، شیما حمیدی شهرابی (از مدرسه تزکیه شهر تهران)، سیده آتنا مدرسی (از مدرسه فرزانگان شهر یزد)، صبا چراغ آبادی (از مدرسه فرزانگان ۳ شهر تهران)، فاطمه برین (از مدرسه فرهنگ شهر تهران)، علی ابارقی (از مدرسه علامه حلی شهر بم)، ریحانه تیموری (از مدرسه تزکیه شهر تهران)، محمدمهدی قاسمی (از مدرسه نمونه دولتی هفده شهریور شهر تهران)

    نظرات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    IMLC Copyright© 2017. design by Arad Studio All right reserved.