همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

آخرین مطالب


  • 1.jpg
  • گزارش تصویری اختتامیه سومین دوره المپیاد سواد رسانه ای

    به گزارش باشگاه سواد رسانه ای اختتامیه...


    همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

    به گزارش باشگاه سواد رسانه‌ای، دومین همایش...

    به گزارش باشگاه سواد رسانه‌ای، دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده با حمایت باشگاه سواد رسانه‌ای برگزار می‌گردد.

    دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی برگزار می شود.
    زمان: شنبه تا دوشنبه، ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۷ همزمان با روز فرهنگ عمومی
    رئیس همایش: دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت
    فرهنگ و ارشاد اسلامی
    نایب رئیس همایش: دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات رسانه ها
    دبیر شورای سیاستگذاری همایش: دکتر حسن خجسته، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
    رئیس هیئت علمی همایش: پرفسور حسن بشیر، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
    دبیر علمی همایش: دکتر بهاره نصیری، استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات
    فرهنگی
    سخنگوی همایش: دکتر امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره
    دبیر کل همایش: محمد صادق افراسیابی
    دبیر شورای فرهنگی و اطلاع رسانی همایش: سمانه ناظریان
    دبیر شورای برنامه ریزی و تنظیم فرآیندها: سید تقی کمالی
    ساختار نگارش مقالات و بیان ایده ها و گزارش ها
    الف: بخش علمی – پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):
     در مرحله اول، چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی – پژوهشی در ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه نگاشته میشود.
    ب: تجربی – کاربردی (گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب):
    در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمی تخصصی در ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلمه نگاشته می شود.
    معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده:
    – مقالات برتر ضمن ارائه در پانل های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی – پژوهشی و علمی – ترویجی منتشر خواهد شد.
    – گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر، در کارگاه های تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان های سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی – تخصصی معرفی خواهد شد.
    – تمامی مقالات و گزارش های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش های علمی همایش درج می شود.
    جایزه مقالات، ایده ها و گزارش های برتر:
    •    متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.
    •    نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن سواد رسانه ای ایران درخواهند آمد.
    •    نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت انجمن علمی مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.
    مهلت ارسال آثار:
    آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات:  ۳۱ مردادماه ۱۳۹۷ هجری شمسی
    آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ هجری شمسی
    اهداف:
    •    ارتقای سطح بینش، ادراک و آگاهی خانواده ها، والدین، مربیان و فرزندان در بهره برداری هوشمندانه، صحیح و مؤثر از رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    •    بسترسازی، ایجاد و ارتقای محیط رسانه ای سالم، مفید و ایمن برای اطمینان بخشی و اعتماد افزایی کاربران به خصوص خانواده ها و متصدیان تعلیم و تربیت به زیست بوم رسانه ای کشور؛
    •    توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به خصوص خانواده ها از طریق معرفی فرصت ها و تهدیدهای رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای و گسترش شناخت، چگونگی دسترسی و کاربرد هدفمند و مدیریت مصرف رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
    •    توسعه و بهبود سطح مطالعات و کاربست سیاستگذاری برای تصمیم سازی های مقتضی در عرصه سواد رسانه ای و اطلاعاتی در ارکان حاکمیتی، سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان اعم از دستگاه های اجرایی، نظارتی، تقنینی، امنیتی، انتظامی و قضائی؛
    •    ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت های عمومی در زمینه استفاده از رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای
    موضوعات و محورها
    بخش اول) علمی – پژوهشی
    الف: توانمندسازی
    –    نقش خانواده در توانمندسازی استفاده از فضای مجازی؛
    –    رژیم مصرف رسانه ای و توانایی هدفمندسازی استفاده از اطلاعات در خانواده؛
    –    رویکردهای تربیتی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛
    –    نقش خانواده در سرگرم آموزی (Edutainment) و سواد بازی های رایانه ای؛
    –    مسئولیت اجتماعی والدین در نهادینه سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    ضرورت توجه خانواده بر بهره مندی از فضای مجازی سالم، مفید و ایمن بر اساس استانداردهای شامد؛
    –    ضرورت توجه خانواده بر مدیریت مصرف بازی های رایانه ای بر اساس رتبه بندی بازی های رایانه ای (اسرا)
    ب: سبک زندگی
    –    سواد رسانه ای و تفکر انتقادی در سبک زندگی؛
    –    سواد رسانه ای، فضای مجازی و شکاف نسلی؛
    –    والدین و انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه های اجتماعی، تبعات و تدوین معیارها؛
    –    سواد رسانه ای و اطلاعاتی خانواده و تأثیر آن بر مدیریت مصرف رسانه ای فرزندان؛
    –    سواد رسانه ای و اطلاعاتی در مواجهه با بدافزارها؛
    پ: آموزش
    –    بررسی شیوه های آموزش ممنوعیت های تولید و انتشار محتوای دیجیتال در فضای مجازی؛
    –    آموزش مهارت های سواد رسانه ای و اطلاعاتی در خانواده؛
    –    نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه؛
    –    نقش نظام آموزش رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    مطالعات سیاستگذاری در زمینه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای خانواده؛
    –    راهکارهای ایفای نقش اولیا و مربیان در استفاده بهینه از فضای مجازی؛
    –    تربیت رسانه ای و تربیت آنلاین در خانه و مدرسه؛
    –    مطالعات تطبیقی و مرور تجارب موفق کشورهای مختلف دنیا در خصوص آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    بررسی اسناد بین المللی درحوزه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی
    ت: دین و اخلاق
    –    مفهوم سازی و تبیین سواد رسانه ای و اطلاعاتی بومی؛
    –    بررسی آموزه های دینی در حوزه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    ضرورت توجه به اخلاق حرفه ای و سیاستگذاری ها و  تصمیم سازی های سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    زیست اخلاقی و سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛
    –    سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تربیت اخلاقی و آموزش های شهروندی؛
    بخش دوم) تجربی – کاربردی
    –    تجربه نگاری های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی؛
    –    تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های رایانه ای و …) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
    –    تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و …) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
    برنامه های جانبی همایش
    طی روزهای برگزاری همایش با مشارکت سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه های علمی، آموزشی و ترویجی متعددی اعم از موارد زیر برگزار خواهد شد:
    –    کارگاه های آموزشی
    –    نشست های تجربه نگاری
    –    میزگردهای علمی
    –    نمایشگاه دستاوردهای حرفه ای
    بنابر فراخور موضوع و نهادهای مشارکت کننده اطلاعات تکمیلی بر روی وب سایت همایش درج می شود.
    اولویت های مورد تأکید برای ارائه مقاله و گزارش های کاربردی
    •    رسانه های دیجیتال: رسانه های بر خط، شبکه های اجتماعی، شبکه های پیام رسان، تلفن و رسانه های همراه و هوشمند، چند رسانه ای ها و نرم افزارهای دیجیتال، انیمیشن و محتوای چند رسانه ای؛
    •    بازی های رایانه ای:  بازی های رایانه ای و کنسولی، بازی های تلفن همراه، بازی های بر خط، بازی های جدی؛
    •    رسانه های جمعی: مطبوعات، خبرگزاری ها، نشریات الکترونیک، سینما، رادیو و شبکه های ملی و ماهواره ای تلویزیونی
    نحوه ارسال آثار
    علاقه مندان جهت ارسال آثار می توانند مقالات و گزارش های خود را از طریق پورتال همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری نموده و جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز به پورتال مذکور مراجعه نمایند.

    نظرات

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

    IMLC Copyright© 2017. design by Arad Studio All right reserved.